Vraagbaak

U kunt op deze website zoeken naar gepubliceerde informatie via het Zoeken-veld in de linker kolom.
Wilt u een vraag stellen, dan kunt u een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of u vult uw vraag in via het formulier op de Contact-pagina. We nemen dan graag contact met u op.
U kunt uw vraag ook persoonlijk stellen, door een bezoek aan onze archiefruimte te brengen (Openingstijden).

En wij hebben soms een vraag aan u, kijkt u ook maar eens hieronder bij Foto's - Wie-is-wie?
Of meteen hierachter...

Een nieuwe vraag (klik op de foto om in te zoomen):

foto vrachtwagen bij Esso benzinepomp

Bovenstaande foto is eens ingeleverd bij het Archief van de HVS. We weten intussen dat de vrachtwagen rond 1935 eigendom werd van de 'Coöp. Landbouwers Handelsver. , Toldijk (gem. Steenderen)'.
Wat we echter nog niet weten is waar het Esso benzinestation zich bevond.
Wie kan er helpen deze vraag op te lossen?

Ook wordt in ons magazine 'de Zwerfsteen' af en toe een foto of afbeelding opgenomen, waarover we een vraag hebben (gekregen).
In 'de Zwerfsteen' 2019-2 is deze foto opgenomen (klik op de foto om in te zoomen):

Watt en Halfwatt in Iesseldarp

De foto komt uit het fotoalbum van de fam. Aalbers, voorheen fietsenmaker in Toldijk en is ingestuurd door Johan Potman.

Vraag: wat stelt dit voor, waar en wanneer is de foto genomen en wie staan erop?

13-12-2019: HVS kreeg tot nu toe enkele waardevolle reacties:
Eén van Anton Worm: "Iesseldarp" is de naam die de dialectschrijver Frans Roesch (alias Herman van Velzen) aan Steenderen gaf. Mede daarom was de naam van de kortlevende Steenderense carnavalsvereniging "De Iesseldarpers".
En van Rikie Hoefman-Stoelhorst: De foto is gemaakt tijdens een Toldijks feest, in de weide van 'Den Bremer'. Watt en Half-Watt zijn Jaap Stoelhorst en Gerrit van Zoomeren. In de kinderwagen links zit Johan Stoelhorst (zoon van). Onderste rij 2e van rechts is Harman Stegeman, daarnaast zit Bernard Bulten, 3e van rechts. Staand 2e van rechts is Rein Wunderink.
Bertus Rietberg herinnerde zich een gesprek met Bertus Evers: "Tweede van rechts in de achterste rij, met hoge hoed, is mijn vader 'vader Cats', café-houder van café Evers, Johannes Theodorus Evers. Hij overleed in 1961, 89 jaar oud." De foto is vermoedelijk van net na de oorlog ?
28-08-2022: Lezer Jaco te Hennepe kwam met een mooie aanvulling.
In Zutphensch Dagblad van 25-08-1950 stond het verslag van het Oranjefeest in Toldijk van dat jaar met o.a. de volgende tekst:
"...Tijdens de spelen werd een gecostumeerde voetbalwedstrijd gehouden, die eindigde in een gelijk spel 1-1. Aan de costuums was veel zorg besteed. Zelfs Watt en half Watt en Charlie Chaplin ontbraken niet. Dolle scènes speelden zich af. Als scheidsrechter fungeerde de 78-jarige Th. Evers.
’s Avonds stroomde de danstent vol. Er werd prettig feest gevierd. Behalve een draaimolen stonden op het terrein een schiettent en verschillende kramen..."
Een volledig verslag van de optocht, spelletjes en feestelijkheden is hier na te lezen: delpher.nl 25-08-1950 Zutphensch Dagblad voor Achterhoek en Veluwezoom

Watt en Half-Watt is van oorsprong de naam van een Deens filmduo, dat tussen 1919 en 1940 een aantal komische films heeft gemaakt. Dit tafereel in Toldijk is ongetwijfeld daarop gebaseerd.

Foto's - Wie is wie?

Herkent u mensen op de foto's of kent u mensen die namen van personen op een bepaalde foto zouden kunnen weten? Ook in de Beeldbank vind u bij sommige foto's onvolledige gegevens.
Weet u iets, mail ons met uw aanvullende informatie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of kom langs op ons archief aan de Burgemeester Smitstraat 19 in Steenderen (Openingstijden).

• Baakse Boys vraagtekens
  • Bronkhorst pomp